PAGE  
Libel cases


Wednesday, 18 December, 16:47 GMT 

Internet libel law shake-up urged

An urgent shake-up of British libel law is needed to protect free speech on the internet, according to a new report. We need some kind of universal procedure which guides an ISP's decision

Businesses are increasingly using legal threats against Internet Service Providers (ISP) to close down websites set up by angry customers or protest groups, the Law Commission found. 

The situation is in danger of stifling free speech as many of the sites may contain allegations which are true, it said. The internet is subject to the same libel laws as broadcast and printed media. But there is no legal immunity for authors of defamatory statements on bulletin boards and chat rooms. And complications can arise when material published in one country is read in another, with tougher libel laws. The Commission stressed that although it was legitimate for the law to protect the reputation of others, it was important to investigate other means of achieving this. 

One solution, it said, is to follow the US example and exempt ISPs from legal liability for material published. In order to ensure that the internet remains a forum where everyone is entitled to freedom of expression it is essential that these issues are tackled. Another suggestion is to allow the defence of "innocent dissemination", where service providers claim they are unaware of the libellous nature of the material on their servers, to be extended. 

European law 

Law Commissioner Hugh Beale, QC, said: "When a website carries material to which someone objects - rightly or wrongly - it is often easier to complain to the ISP than to the author. "The problem is that the law puts ISPs under pressure to remove sites as soon as they are told that the material on them may be defamatory. "There is a possible conflict between the pressure to remove material, even if true, and the emphasis placed on freedom of expression by the European Convention of Human Rights." 

Giving UK-based ISPs immunity under British law would not prevent legal action against them in foreign courts, the Commission found. An international treaty would be needed to solve the problem of "unlimited global risks", says the report. It also suggests a change in the law to cover newspapers' online archives. Libel actions can currently be brought years after a story is placed in an archive, as publication is considered to be continuous. Adopting the US "single publication" rule, where the article is considered to have been published after it is first posted in an online archive, would solve this problem, the Commission said. 

Court case 

Two years ago well-known ISP Demon paid more than ₤200,000 to settle a libel action over material posted on one of its newsgroups. Demon refused to remove postings about physicist Dr Laurence Godfrey, described by Godfrey's lawyers as "squalid, obscene and defamatory". The case, settled just four days before a jury trial was due to begin, hinged on whether this ISP could be treated as publisher of material on a newsgroup. Demon argued at the time it had neither the resources nor expertise to monitor the content of hundreds of thousands of messages posted each day. This puts ISPs in the untenable position of acting as judge and jury in cases where complaints have been made, having to balance the rights of the complainant with those of their customer and the risk to their business.  . 

The law should recognise that it is the author of the material, not its distributor, who is responsible for ensuring the legality of information online. 

Grobbelaar faces ₤1m legal costs

Former Liverpool and Southampton goalkeeper Bruce Grobbelaar has been ordered to pay more than ₤1m in legal costs after his libel action against The Sun. Mr Grobbelaar had been awarded ₤85,000 after claiming the newspaper had libelled him. But this verdict was quashed and the damages stripped away in January last year by the Court of Appeal. Mr Grobbelaar took that case to the House of Lords which reinstated the jury verdict - but slashed his damages to just ₤1. The Law Lords who heard the case said although it had been proved that Mr Grobbelaar had accepted bribes, The Sun had failed to show he had actually let in goals to fix matches. But they said in a ruling last month that he had acted in a way in which no decent or honest footballer would behave. 

The House of Lords ordered him to pay The Sun two-thirds of its legal costs for the eight-year action. Daniel Taylor, company solicitor for The Sun's parent company News International, said: "He now faces having to pay well over a million pounds in costs. 

"By awarding costs in favour of The Sun, the House of Lords has sent a clear message to litigants who bring libel actions on a false basis that they may face a huge bill at the end of the action, as well as having their reputations destroyed." 

BBC pays damages for Bin Laden libel

 The BBC has reached an agreement with international mining company Oryx Natural Resources over a libel case arising from a 2001 special news report “The Diamonds that pay for Bin Laden's terror”. The payment to Oryx is understood to be worth ₤500,000 ($800,000).
Oryx had been claiming damages of up to ₤12m, saying it had suffered "enormous financial damage" after being named in the report - broadcast on the Ten O'clock News on 31 October 2001. 

The BBC has already said it regretted that a serious editorial mistake had occurred and broadcast a full apology for the error on 19 November 2001. 

'Mistake' 

Deputy Director of BBC News Mark Damazer said: "The BBC is pleased that we have reached agreement with Oryx. We made a mistake and were always prepared to pay Oryx the money they lost as a result. "It is a matter of regret that it has taken this long to establish the extent of the loss." 

Deputy Managing Director of Oryx Geoffrey White expressed satisfaction with the result. 

But Mr White's statement said: "I am still baffled, however, as to how the BBC error could have happened in the first place. “The Special Report caused considerable damage to our company and reputation and we are pleased that this case is over." A joint statement by the BBC and Oryx said costs would be calculated in the next few weeks. 

Destiny's Child settle libel case

[image: image1.jpg]


Two former members of Destiny's Child have settled a libel action against the R&B group over the lyrics to the hit Survivor. 

LeToya Luckett and LaTavia Roberson were suing the act, together with manager Matthew Knowles and Sony Music, claiming that the words to the Grammy-winning song were libellous. 

The pair quit the girl group in 2000, blaming the powerful influence of Mr Knowles, father of lead singer Beyonce Knowles. They were replaced by Farrah Franklin and Michelle Williams. When Franklin left just months later, original members Beyonce Knowles and Kelly Rowland, along with Williams, decided to continue as a trio. They have gone on to become one of the biggest female groups in the world, notching up hits including Independent Woman Part One and Bootylicious. 

But LeToya Luckett and LaTavia Roberson believed Survivor violated a previous settlement preventing either party from making "any public comment of a disparaging nature concerning one another". Their main concern was with the lyrics: "You thought that I'd be stressed without you/ But I'm chillin'/ You thought I wouldn't sell without you/ Sold nine million." 

But Beyonce Knowles, who co-wrote the track, said the song was not directed at the group's former members but at all the people who had believed Destiny's Child would fail. "I've had people from school who said we weren't going to make it. We had a label that dropped us," she said. "For me, I have no problems with anybody. I was 17 when they left. It was a long time ago... it's silly." 

Luckett and Roberson had been seeking unspecified damages for breach of contract, defamation, libel and fraud. They had previously failed to persuade a court to stop the group performing the song live. No details of the settlement have been released, although it is said to have been reached amicably. Luckett and Roberson's lawyer, Warren M Fitzgerald, said: "They are happy at this point to put it all behind them. They do feel vindicated by the course of action they took." 

Thomas Fulkerson, who represents Destiny's Child, previously called the lawsuit "ridiculous", saying it was "unfortunate the plaintiffs have nothing better to do". He declined to comment on the settlement. Destiny's Child have recently toured Europe but are taking a break from recording commitments. 

Tuesday, 21 May, 12:32 GMT 13:32 UK 
Friends Reunited user pays damages

[image: image2.jpg]



A former teacher has won a pay-out over libellous remarks made in a "virtual conversation". 

Jim Murray, 68, successfully sued a former pupil for libel over comments made on the internet. 

He began court action against Jonathan Spencer, who has been ordered to pay ₤1,250 damages and ₤150 costs, after reading insults about himself on the Friends Reunited website. 

The popular but controversial site aims to bring former classmates back together and give them a worldwide forum to discuss their school days. 

Mr Spencer had posted messages claiming Mr Murray had been sacked after "making rude remarks about girls" and "strangling" a pupil. 

Friends Reunited removed the comments after Mr Murray revealed he had retired from his job and the claims were untrue. 

Mr Murray described the award as "peanuts". The former languages teacher said: "The issue is the evil of this website. "They are effectively putting a dagger in people's hands. "When challenged they simply say they have removed the dagger - the wound is still there.  "This has been a fight for my good name against a giant like Friends Reunited. "If the judge had awarded me Ј5,000 the judiciary would have thought that was opening the floodgates to this sort of case. "So instead I was given derisory damages and that way people will be put off by the cost and trouble they have to go to to clear their name. "Mr Spencer has opened a can of worms. "He has brought disgrace on himself, his family and his school. "I am pressing his education authority to do something about him." 

Mr Murray represented himself in the libel action at Lincoln County Court. 

He had already rejected cash offers of Ј400 and later Ј1,000, and a written apology from Mr Spencer. 

Mr Murray, who taught at Ridgewood Comprehensive, Doncaster, South Yorkshire, until 1983, had learned about his ex-pupil's comments from friends. 

Mr Spencer - now himself a teacher at a school in Gateshead, Tyne and Wear - admitted the insults were libellous but claimed damages should be nominal. 

He said Friends Reunited had only carried them for a day and they would have been seen by very few people. 

But District Judge Andrew Maw said Mr Murray had a right to feel aggrieved. 

The judge said the proceedings were "difficult and novel" and that no-one had been able to find any relevant cases preceding it. 

First Irish internet libel case

An Irish man is charged in country's first internet libel case. A business man convicted of defaming a woman business competitor by advertising her on an internet porn site has agreed to pay substantial compensation to his victim. 

Mr Francis Kenny from the Irish Republic was convicted at a County Mayo court of malicious publication of a defamatory libel, knowing the same to be false.  He was charged under the 1961 Defamation Act of 1961 in what is the first case before Irish courts involving a libel on the internet. 

Mr Kenny had advertised Maureen Walker, a mother of three, as a prostitute willing to perform sexual acts including sado/masochism on an internet site. Maureen was delighted that the nightmare is now coming to an end

Mr Kenny, 40, from Ballyhaunis, a married man with two children, was convicted at Castlebar Circuit Court sitting in Westport some weeks ago. Ms Walker, from Castlerea, County Roscommon, told the court she had undergone a "woman's worst nightmare" when over two days she received calls from more than 100 men seeking to have sex with her. Like Mr Kenny, Ms Walker, ran a sandwich business in Castlerea. 

After his arrest last May, Mr Kenny admitted that he had posted his business rival's details on a website advertising escorts. 

Judge Carroll Moran said: "What the accused did to this injured party was dreadful. It caused unforgivable distress. What he was up to one can't imagine. The injured party has been very fair. 

She wanted to ensure above all that this would never happen again," he said. 

The court heard on Friday that Mr Kenny had agreed to pay compensation in excess of the IR ₤10,000 he had offered Ms Walker at a previous hearing.  Speaking outside the court, Ms Walker's solicitor Kevin Kilraine, said: "Until such time as the case is finalised it would be inappropriate for us to make any comment." But he added: "Maureen was delighted that the nightmare which she has lived since this matter first broke is now coming to an end. She looks forward to the matter being finalised this day week." 

Mr Kenny, who said he no longer has a business in Castlerea, declined to comment.

